Management By Objectives este un model de management strategic care vizeaza imbunatatirea performantelor unei companii prin definirea clara a obiectivelor care trebuie atinse, atat la nivel de conducere, cat si de catre angajati. Conform teoriei, posibilitatea de a avea un cuvant de spus in planurile de actiune si in stabilirea obiectivelor organizatiei in care lucreaza, incurajeaza angajamentul angajatilor, precum si alinierea lor cu obiectivele companiei.

Termenul de MBO a fost intrudos de catre Peter Drucker, in cartea publicata de acesta in 1954, Practice of Management. Mai exact, este un proces in care atat managerul, cat si angajatul se pun de acord asupra unui set de obiective si dezvolta impreuna un plan spre atingerea acestora. Obiectivele trebuie sa fie clare si realizabile, iar planul trebuie sa includa un interval de timp si diverse criterii de evaluare a performantei acesteia.

Un astfel de model de management este folosit drept instrument pentru planificarea strategica a actiunilor unei organizatii, pentru motivarea angajatilor si pentru imbunatatirea performantelor acestora. Printre principalele scopuri pe care le are MBO sunt imbunatatirea comunicarii manager-angajat, o intelegere mai clara a obiectivelor companiei, eficientizarea eforturilor angajatilor cu privire la telurile organizationale. Mai mult, in acest fel se ofera o legatura mai concreta intre salariu si performanta angajatilor. Un aspect important al acestui model de management este accentul pus, mai degraba, pe rezultatele obtinute de angajati, decat pe activitatile desfasurate in locul de munca.

Pentru ca un astfel de program sa aiba succes, odata implementat , ar trebui sa faca parte dintr-un sistem de planificare si stabilire a obiectivelor ale unei companii mici. Prima faza a implementarii MBO consta in stabilirea unor obiective ale companiei, pe termen lung, in anumite departamente ale acesteia. In asa fel, iti este oferit un cadru excelent pentru stabilirea telurilor diverselor sectoare ale companiei: marketing, finante, product development, etc. Urmatorul pas este stabilirea obiectivelor companiei pentru anul in curs, apoi din acestea alte obiective mai mici, filtrate pe diverse nevoi.

O astfel de abordare intareste legatura dintre angajati si companiei si sporeste angajamentul pe care acestia il au in vederea atingerii obiectivelor. Mai mult, angajatii isi vor crea singuri propriile obiective pe termen scurt sau sarcini care sa-i ajute sa indeplineasca telurile companiei. O regula importanta a acestui model de management este cuantificarea obiectivelor pe termen scurt. Acest lucru trebuie facut pentru a avea o idee clara a succesului. Alta cerinta este pentru ca MBO sa aiba succes este sa ofere o revizuire/feedback regulat/a a/al progresului angajatilor in vederea atingerii scopurilor companiei. Regulile de acest gen sunt utile pentru a masura eficienta MBO.

Obiectivele sunt esentiale pentru siguranta ca toti angajatii isi petrec timpul productiv muncind si ca depun eforturi pentru un rezultat comun. Angajatii pot demonstra, astfel, de ce sunt capabili si cate sarcini pot realiza intr-o perioada determinata de timp. Daca obiectivele pe termen scurt devin prea usoare, acestea pot fi ajustate pentru a stimula angajatii. Este important, totusi, sa se stabileasca obiective care sunt aspirationale pentru a le oferi angajatilor adevarate provocari.

Stabilirea unui model MBO intr-o afacere poate fi, intr-adevar dificila. Cel mai greu este, poate, obisnuirea personalului de a gandi in rezultate decat in sarcini sau activitati. Chiar si atunci cand managementul prin obiective este implementat corect, poate intampina probleme iscate din setarea unor obiective mai usoare de catre angajati pentru a se asigura ca vor si indeplinite. Unul dintre cele mai frecvente motive pentru care MBO poate da gres este lipsa de implicare a managerilor. Alt aspect din cauza caruia un astfel de model nu va functiona este stabilirea unor obiective necorespunzatoare, care se pot produce prea rapid.

In consecinta, implementat cu grija, un astfel de model de management poate oferi rezultate extraordinare. II ajuta, atat pe manageri, cat si pe angajati sa-si vada obiectivele realizate ainiate cu prioritatile companiei. Astfel, angajatii si managerii isi indeplinesc sarcinile si isi consolideaza o legatura mai puternica cu organizatia, fapt ce sporeste productivitatea.