Managementul cunostintelor tradus din englezescul “Knowledge Management” se refera la un set de strategii utilizate in cadrul organizatiilor pentru imbunatatirea rezultatelor.

Intr-o societate in care cunostintele sunt atat de bine recunoscute si cautate in principal de profesionistii care doresc sa iasa in evidenta, este practic imposibil sa incerci sa dezvolti o afacere fara sa dobandesti cunostinte specifice domeniului.

In fiecare zi, suntem asaltati de noi informatii care ne pot ajuta sa imbunatatim unele aspecte ale vietii noastre, atat personale, cat si profesionale.

Cu toate acestea, nu are rost sa primesti toate aceste idei daca nu stii cum sa le folosesti in favoarea ta si, in principal, in favoarea afacerii tale. Ei bine, cu asta se ocupa Managementul Cunostintelor.

Pe scurt, managementul cunostintelor este un set de procese care urmaresc sa gaseasca, sa compare, sa organizeze, sa selecteze si sa prezinte mai clar informatiile obtinute in cadrul unei afaceri.

De ce trebuie facut acest lucru?

Pentru a lua decizii corecte si rationale, trebuie sa iti organizezi datele in mod inteligent. Doar in acest fel vei putea, atat tu, cat si echipa ta, sa intelegeti cu adevarat ce functioneaza si ce se poate imbunatati in companie.

De la procesele tehnice pana la experienta angajatului, managementul cunostintelor este cel care uneste si distribuie informatiile intregului grup intr-un mod organizat si eficient.

Cat de importanta este gestionarea cunostintelor

Conceptul de management al cunostintelor este relativ recent in lumea afacerilor. El a fost creat in anii 90 de Peter Ducker, un scriitor, profesor si consultant administrativ recunoscut la nivel mondial drept unul dintre marii savanti ai efectelor globalizarii asupra economiei.

Cunoscut ca tatal managementului si administratiei moderne, Ducker sustinea:

„Cunoasterea si informatiile sunt resursele strategice pentru dezvoltarea oricarei tari. Purtatorii acestor resurse sunt oamenii.”

Acelasi concept poate fi aplicat si afacerilor, deoarece o companie este formata din persoane cu informatii si cunostinte.

Deci, de cativa ani incoace, lucrul la strategii care permit cresterea intelectuala a organizatiilor a devenit o prioritate.

Managerii si antreprenorii si proprietarii au inceput sa constientizeze importanta adaugarii de valoare oamenilor si, in consecinta, a proceselor din companiile lor.

Astfel, accentul pe managementul cunostintelor nu se rezuma doar la rezultate si crestere financiara, ci si la rezultate si crestere personala.

Mai jos am pregatit doua argumente care explica avantajele aduse de managementul cunostintelor pentru angajati si organizatie:

  1. Avantajele managementului cunostintelor pentru angajati

Cand se aplica managementul cunostintelor, intregul potential individual al angajatilor este optimizat si exploatat in cel mai eficient mod posibil.

Fiecare persoana care lucreaza intr-o companie are cunostinte utile pentru dezvoltarea proceselor afacerii respective.

Cu toate acestea, de multe ori, aceste cunostinte nu sunt folosite si ajung sa treaca neobservate de manageri.

Mediile in care se lucreaza si se incurajeaza in permanenta comunicarea tind sa fie mai creative, generand valoare pentru cei care invata ceva nou si mai ales impartasind experiente.

Angajatii din organizatii care folosesc managementul cunostintelor sunt capabili sa lucreze mult mai bine si sa creasca alaturi de companie.

In plus, principalul avantaj pentru angajat este acela de a-si putea dezvolta noi abilitati si de a fi recunoscut nu numai financiar, ci si din punct de vedere profesional si intelectual.

  1. Avantajele managementului cunostintelor pentru antreprenori si companii

Principalul beneficiu pentru antreprenori si companie este crearea de valoare. Dar nu este vorba despre valoarea financiara sau de piata, ci despre valoarea informationala.

Cunoasterea generata, distribuita si intretinuta in cadrul companiei este transformata in productivitate, viziuni marete si procese din ce in ce mai bune.

Consumatorii, clientii, partenerii si societatea in general incep sa vada compania ca pe o organizatie diferita. Cu alte cuvinte, valoarea sa interna este evidentiata.

Organizatiile sunt formate din oameni, spatiu fizic, procese, instrumente si cultura proprie a organizatiei(ganduri, credinte si provocari), iar Managementul cunostintelor incearca sa lucreze simultan cu toate aceste aspecte. Astfel, Managementul cunostintelor vine in ajutorul antreprenroilor si al companiilor prin utilizarea si aplicarea eficientă a cunostințelor in afaceri.

Instrumente de gestionare a cunostintelor

Acum ca am discutat despre importanta managementului cunostintelor atat pentru angajati, cat si pentru pentru companie, este timpul sa discutam despre cele mai bune 3 instrumente pentru a pune in practica aceasta strategie.

 

  • Administrarea informatiilor

In fiecare zi, o companie gestioneaza o multime de informatii, indiferent daca afacerea activeaza online sau offline.

Cele mai importante informatii ar trebui filtrate si conduse direct catre angajatii a caror munca se bazeaza pe ele.

Astfel, este necesar sa te asiguri cine vor fi destinatarii informatiilor, pentru a maximiza rezultatele si a reduce erorile.

Gestionarea informatiilor este legata de controlul informatiilor din cadrul companiei. Nu numai in ceea ce priveste distributia sa, ci si analiza si obtinerea rezultatelor.

Fara o buna gestionare a informatiilor, datele sunt pierdute, ajung la destinatarii gresiti si provoaca confuzii operationale.

·        Educatie corporativa

Educatia trebuie inteleasa ca un proces mai larg decat simpla desfasurare a instruirii si calificarii profesionale a angajatilor.

Formarea este fundamentala pentru a garanta nivelul de calitate si cunostinte in cadrul organizatiei, dar educatia corporativa merge mai departe de atat.

Pentru a asigura o buna gestionare a cunostintelor, este esential sa se exploreze potentialul individual al angajatilor. Toate acestea trebuie facute in vederea cresterii companiei in ansamblu.

Diplomele profesionale si orele de pregatire sunt indicatori buni ai pietei, dar nu sunt suficiente pentru a masura nivelul de cunostinte si valoarea adaugata.

In general, educatia corporativa este rezultatul managementului cunostintelor, combinat cu managementul oamenilor. Cand aceste doua procese sunt lucrate, obiectivele pe termen lung ale companiei pot fi atinse mai eficient.

Educatia este conceputa pentru a permite companiei sa inainteze progresiv in timp, cu o crestere continua a nivelului de calitate intern.

Prin urmare, accentul ar trebui sa se axeze pe aplicarea strategiilor necesare care depasesc simpla formare a angajatilor, iar acest lucru inseamna o atentie deosebita pentru fiecare in parte.

·        Schimb de informatii

Potentialul intelectual din cadrul companiilor este incomensurabil. Din acest motiv, ar fi ideal sa se puna in aplicare strategii care urmaresc utilizarea acestui potential in beneficiul misiunii companiei.

Conceptual, inteligenta corporativa reprezinta integrarea intre oameni, instrumente, practici si procese.

Este important sa ai instrumente bune, actualizate, procese bogate si bine structurate si este la fel de important sa stii cum sa integrezi toate aceste aspecte, generand ceea ce numim: informatii corporative.

Acesta este nivelul de compatibilitate intre toate domeniile companiei. Prin urmare, inteligenta unei organizatii poate fi masurata pe baza capacitatii de integrare intre cele mai variate parti care o compun.

Fara aceasta integrare, fara partajarea corecta a informatiilor si cunostintelor, informatia se pierde si echipele incep sa lucreze individual, ceea ce este un risc evident pentru cresterea personala si profesionala a angajatilor.

Prin urmare, ca manager sau antreprenor, incurajeaza munca in echipa si schimbul de cunostinte interdisciplinare.

O alternativa buna sunt intalnirile sau micile sedinte care au scopul de a discuta si invata despre un anumit subiect. Acestea se concentreaza pe fiecare angajat in parte si presupun partajarea informatiilor si a noutatilor pentru fiecare segment de activitate, facilitand un schimb de informatii avantajos pentru intreaga echipa.